Pagina's

zaterdag 10 oktober 2015

Negen x click


Zoals een enkeling misschien wel is opgevallen, maakte ik deze zomer nogal veel foto's. Dat kwam natuurlijk omdat we extreem veel leuke dingen deden. Maar ook omdat dat van Maud moest. Die gaf me namelijk de opdracht om negen perfecte zomerfoto's te maken voor een collage. Het zomerproject voor mijn fotografiecursus dus. Negen foto's, dat klinkt als een eitje. Nou, ga het maar eens doen. Je hebt er minstens 1500 foto's voor nodig. Heel veel geduld ook. En ideeën, en discipline om ze uit te voeren. Plus enige securiteit bij het uploaden op je computer en ten slotte dan ook nog oneindig doorzettingsvermogen bij het bewerken van al die plaatjes. Dan blijkt dat die negen mooiste foto's natuurlijk voor geen meter bij elkaar passen. Dus het aller, allermoeilijkste van negen perfecte foto's maken, is kiezen. 

Zo kwam het, precies zoals altijd alles bij mij gaat, dat ik drie uur voordat ik mijn eindproject moest presenteren nog geen collage had. Ik had namelijk zeven collages. Heel verschillende. Een heerlijk strand samenraapsel, een zwart-wit portretten verzamelingetje, een mengelmoes van staande en liggende vakantiefoto's, en dan ook nog de collage die ik uitkoos: negen staande boerderijfoto's. Waarom werd het deze? Niet omdat ik staande foto's wilde (juist niet), niet omdat de allermooiste foto's erin staan (die waren liggend of pasten niet in het kleurpallet) maar wel omdat ik voor het eerst van mijn leven een fotografieplan had gemaakt, en dat ook nog uit had gevoerd. Ik vond dus dat ik er trots op moest zijn. Dus mag ik presenteren..... MIJN ZOMERPROJECT:

Goed. Zomer-in-de-regen-project kan ie ook wel heten. Of man-die-foto's-kennen-we-al-lang. Maar toch ga ik even vertellen wat het idee is. Dat zien jullie natuurlijk meteen, maar toch. Kijk, ik kom mijn leven lang al op een boerderij waar we magische avonturen beleven. En als ik magisch zeg, dan is dat ook echt magisch. Paleizen op een kerstboomberg, geheime tempels in een donker woud, ronddwalende rode lichtjes en gekleurde geingeesten, die dingen. Het is een sprookje, maar dan echt. Op een boerderij. Een doodgewone Hollandse boerderij. Mijn foto's moesten allemaal dat magische sprankje hebben, zonder dat het er bovenop lag. De kinderwereld, de fantasie, de vrijheid dat alles kan en mag, een plek waar je jezelf mag zijn. Ik sloeg aan het Pinteresten om voor mezelf te bepalen welke sfeer ik wilde hebben. Dat werd dit: 


Geinig, paarden, tutu-tjes, mooi licht, een kip, een trekker. Moest te doen zijn. Maar het reeeeeeeeegende. De godganse week. De mooie strijklichtplaatjes maakte ik later in Frankrijk. Maar ja, die pasten dus niet meer in de sfeer van de zompige Hollandse klei die op de andere foto's stonden. Kortom, ik worstelde en puzzelde, werd nooit tevreden en maakte er iets van, een collage die warempel nog een roze themakleur bleek te hebben ook. Bij elkaar werd het toch iets wat ik voor ogen had: de ultieme vrijheid van het buiten zijn.Verwilderd en smerig, maar dan wel met je balletpak aan. Precies zoals mijn kinderen zijn.

Dank je wel Maud voor maanden van inspiratie, het inspreken van moed om me op moeilijke technische terreinen en in nabewerkingsprogramma's  te begeven en al je lieve woorden! Ik heb er van genoten! Met nog een hoogtepuntje; de fotoshoot voor een webshop op het Noordwijkse strand. Het licht, de modellen en de styling, alles klopte. Ik wil dat wel elke donderdagavond doen!



En dan mijn valsspeeltroef, wat extra collages. Die wel zomers zijn. Met andere mooie foto's. Ik weet het, ik ben een ramp. Vol twijfels, keuzestress en grootheidsdrang. Negen foto's, het is precies goed. Maar voor mij niet genoeg vrees ik. Negen collages daarentegen...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten